CAN ÜSTƏ
Yataq otağının aralı qapısından
həmişəki kimi, onun xara üzlü yorğanı, çarpayısının yanında qaralan alçaq,
taxta kətili, kətilin üstündə, suyu uzun müddətdən bəri dəyişilmədiyindən
balaca, bulanıq akvariumu xatırladan su stəkanı, stəkanın dibinə hansısa su
heyvanının skeleti tək yatmış protez dişləri görünürdü.
Dəhlizdə soyunduğum plaşın
xışıltısından, ya bəlkə, neçə vaxtdan bəri vurduğum ətirin iyindən o, bu dəfə
də gələnin kim olduğunu hiss elədi. Bunu onun, son ayların pəhrizindən ətini tökmüş
ayaqlarının çarpayının səthindən seçilməyən yorğanının altıyla sualtı çəkisizlikdə
üzən tək, ləng gəzişmələrindən anladım.
Mənim gəlişimi o ötən
dəfə də beləcə - başını balışdan ayırmadan, əvvəllər elədiyi kimi, azca da
olsa, dikəlib aralıqdan görünən dəhlizə boylanmadan, elə gözüyumulu halda uzandığı
yerdə bilmişdi. Ötən dəfə də onu oyatmamaqdan ötrü otaq boyu barmaqlarımın
ucunda gəzişdikcə, özünü ölülüyə vurmuş, axşamacan canüstü konvulsiyalarda
vurnuxmuş, mən onun oyanmağını gözləməkdən əldən düşüb üzülmüş vəziyyətdə evə
gedənəcən, gözlərini bircə dəfə də olsun açmamışdı. Onun, bu qurama «can üstə»
tamaşalarıyla məni hürküdüb bu evdən, ətrafından didərgin salmaq istəyi mənə çoxdan
bəlli olsa da, özümü o yerə qoymur, səbrlə tamaşanın axırını gözləyirdim.
Bu dəfə qocanın yataq
otağında ondan savayı iki nəfər də vardı. Deyəsən, uzaq kənddən gələn qohumları
idi. Kirpiyəbənzər çalsaç bir kişi, bir də qırmızıyanaq oğlan uşağı.
Kişi məni görcək, yüz
illər tanıdığı yaxın adamını görən tək, sevincək halda:
- Yaxşı gəldin, bala, halı bayaqdan çönüb. - dedi.
Qocanın halı bu dəfə deyəsən, doğrudan pisləşmişdi. Burnu saralıb qarmaq
kimi aşağı əyilmiş, gözləri dərin, qara çuxurlara batmışdı. Elə bil nəfəsi də
gəlmirdi. Yarımaçıq ağzının içindən quruyub avazımış damağının bir hissəsi görünürdü.
- Sabaha çəkər. - kişi ağzının içində, elə bil bu dəfə özü-özünə dedi,
sonra çönüb böyründəki pəncərədən çölə boylandı.
Mən yaxına gəlib qocanın üstünə əyildim və üzünə diqqətlə baxdım.
Bu dəfə o, deyəsən, doğrudan ölürdü… Ağır-ağır dərdiyi qısa nəfəslərinin
içiylə hansısa uzaqlıqlardan süzülən sızıltı dolu səsi eşidilirdi…
- Səidə hanı?.. - soruşdum.
- Qonşuya çıxdı. Həkimə zəng vermağa getdi. Bayaqdan telefonu da
kəsiblər. İş düyünə düşəndə belə düşür. - kişi sözünü bitirib niyəsə mənə
fərəhlə baxdı.
Qoca ötən dəfə də bu vəziyyətdə idi, amma danışırdı. Qızdırmalı adamlar
kimi sayıqlayır, bir-birinə dəxli olmayan məntiqsiz cümlələləri təngnəfəs ardıcıllıqla
sıraya düzür, arada sanki can çəkişməsindən yorulub susur, göz qapaqlarını azca
aralayıb bulanıq bəbəklərini otaq boyu gəzdirir, gözü mənə sataşanda, elə bil öz
içində qəşş eləyib huşunu itirir, özünü sanki qəsdən növbənöv qarabasmaların içinə
salırdı.
Belə sayıqlamaları vaxtı
bəzən onun öz yatağındaca, gözümüz görə-görə necəsə, bədəninin, ya üzünün hansısa
hərəkəti ilə harasa, ayrı məkanlara düşdüyünün, orda kimlərləsə gizli sövdələşmələr
aparıb, nələrisə, hansısa həyatəhəmiyyətli prosesləri səbr və gərginliklə
izlədiyinin şahidi olurduq. Belə məqamlar onun həqiqətən, özündə olmadığını,
yoxsa, özünü məndən yayındırmaqdan ötrü bu kökə saldığını nə mən, nə də Səidə
heç cür müəyyən edə bilmirdik.
Səidənin dediyinə görə, o,
yalnız məni görəndə bu kökə düşürdü. Mən gedəndən sonra isə özünə gəlir, balışına
dirsəklənib, heç nə olmayıbmış kimi, dinməz-söyləməz şam sıyığını yeyirdi.
Dəfələrlə düşdüyü bu
krizislərdə - nəbzinin seyrəlib itdiyi, nəfəsinin qısılıb son qapanmalarla
xirtdəyində pıqqıldadığı məqamlarda üstünə çağırılan həkim briqadasının
uzun-uzadı müayinələrdən sonra başlarını qaldırmadan, qəribə bir arxayınlıqla:
- Onu nahaq incidirsiz. Bu, daha bizlik deyil. - deməsindən biz onun
həqiqətən, can üstə olduğunu anlayırdıq. Lakin elə həmin o «canüstü» məqamlarda
heysiz, qoca əlinin çarpayının kənarına əyləşib qoluna təzyiqölçənin rezin qolçağını
bağlayan həkimin - orta yaşlı, dolu bədənli cavan qadının ağ biləyinə əqrəb
kimi sarılıb, orda nəyisə acgöz-acgöz sümürən tək, yığılıb açılaldığını görəndə
dəhşətə gəlirdik…
Onun bu xəstəhal qadın hərisliyinin bədnam izlərini o öləndən sonra da -
son nəfəsi boğazında çalxanıb bitəndə də ölü bəbəklərində görəcəyimizə nə
mənim, nə də Səidənin şübhəsi yox idi. Lap bu yaxınlarda o, ifadəsiz gözləri
məchulluğa zillənmiş, cansız qolları çökək qarnının üstə quru ağac budaqları
tək, atılmış vəziyyətdə uzandığı yerdə, birdən-birə sönük bəbəklərinin hərəkətə
gəlib, onu yoluxmağa gəlmiş qonşu gəlinin dolu baldırlarına dikilməsindən, bir
qədər sonra isə baxışlarını bizdən yayındırmaqdan ötrü, qadının baldırından
bilinər-bilinməz usta bir axıntıyla nahar masasının yoğun qıçına axıtmasından,
onun hələ saysız-hesabsız həyat nöqtələrinin diri olduğunu anlamışdıq.
...Dəhlizdən səs gəldi. Gələn Səidə idi. İçəri girib təngənəfəs halda:
- Düşə bilmədim. - dedi, sonra mənə baxıb, salamsız-kalamsız. - Bəlkə maşınla
gedim?.. - deyə soruşdu.
- Hara?.. - mən dedim.
- Təcili yardıma... – Səidə dedi, sonra başıyla atasına işarə eləyib, -
görmürsən yenə nə gündədi?!.. – əlavə elədi.
Səidənin rəngi solğun idi. Burnu qocanın burnu kimi nazilib uzanmış, gözləri
çökəyə düşmüşdü.
- Guya həkim gəlib neyləyəcək, a bala?!.. - kirpi-kişi dilləndi. - Tay üzü o yanadı. Yasini də bilirəm. Qorxub eləmə. Heç
hara da gedəsi döyüləm. Bu bədbəxtin məndən savayı kimi var ki?.. Ata-anasının
bircə oğluydu. Anası o, tifil ikən dünyasını dəyişdi. Çayda boğuldu. Ögey ananın
umuduna böyüdü yazıq. Bir əmioğlusu mənəm, mən də gəlmişəm. Onu torpağa tapşırıb
dönəcəyəm.
Kişinin bu sözündən otağın döşəməsi titrədi. Yoxsa bu, bizə belə
gəldi?!..
Döşəməni bayaqdan bəri yerinin içinə heykəl donuqluğuyla pərçimlənmiş
qocadan qopan təkanabənzər nəriltinin titrətdiyini Səidəylə mən bir qədər sonra
- qoca, təpdiyi nəriltidən tutulan boğazını xarab mühərriki işə salan tək,
heysiz ləngliklə xırıldada-xırıldada arıtlayanda başa düşdük…
Qocanın nəriltisindən sonra əmioğlunun üzündəki fərəh nəhayət ki, itdi.
- Görməli günlərimiz qabaqdaymış. - Səidə gözü atasında, boğuq səslə böyrümdən
pıçıldadı.
Qocanın, indicə onun ölümü ilə bağlı gedən söhbətləri eşitdiyini,
deyəsən, o da başa düşmüşdü.
Əmioğlu ayağa qalxıb çarpayıya yaxınlaşdı, cibindən, deyəsən, özüylə
kənddən gətirdiyi güzgü qırığını çıxarıb qocanın ağzına tutdu, səthini yoxlayıb
pencəyinin qoluna sildi, yenidən cibinə basıb:
- Lap az qalıb. – dedi və yerinə əyləşib qollarını qoltuğuna vurdu.
Səidə qocaya yaxın getmədi, yanımda əyləşib qorxudan bərələ qalmış gözlərini
atasına zillədi. Son günlər onun dəhşətli qorxu hissi keçirdiyini, rəngi avazımış
üzünün çaşqın ifadələrindən, irilib ağara qalan gözlərinin çevik, anlaqsız
hərəkətlərindən, bir də səsinin içiylə ötüşən zəif titrəyişlərdən anlamaq
olurdu.
Səidənin gözləri hələ ötən həftədən - qoca huşu özündə ikən, balışına söykənib
yarıoturaq vəziyyətdə qurtum-qurtum çay içdiyi yerdə mənim qəfil sualımdan çeçəyib
qaynar çayı üstünə dağıdaraq, göyərib nəfəsi itə-itə, əcayib öskürək tutmasında
boğulmağa başladığı gündən beləcə ağara qalmışdı. Onda qoca bir xeyli bu
gedər-gəlməz öskürək tutmasında boğulub-boğulub axırda ölmüşdü… Nəfəsi
yerli-dibli itmiş, gözləri bərəlib bəbəklərini məchul bir nöqtəyə diyirlətmiş,
başı cansız ağırlıqla balışın üstünə düşmüşdü…
Qocanın bu ölüm tutmaları mənim inqilabdan sonrakı dövrlər barədə roman
yazdığımı bilən gündən başlamışdı. Ona qədər isə o, evin içində gümrah addımlarla
gəzib-dolanır, məni görcək, sevincək halda evdəkilərin əhvalını xəbər alır,
məni içdiyi çaya, yediyi xörəyə qonaq edirdi. Hər şey günlərin bir günü
Səidənin mətləbi açıb, onun vəzifədə olduğu dövrlər barədə roman yazdığımı
deyəndən bəri başlamışdı. Onun, bu xəbəri qəfil ölüm hökmü kimi qəbul etdiyini,
Səidə ilə mən qocanın, oturduğu yerdə birdən birə ağarmasından, üzündə ölüm
qorxusunun kölgəsini andıran bozumtul kölgələrin dolaşmağa başlamasından anlamışdıq.
Qoca avazımış bənizi ilə donub qalmış, sonra ayağa qalxıb ehmal addımlarla
otaqdan çıxmışdı. Dəhlizdən sivişib hamama girmiş, qapını o biri üzdən qıfıllayaraq,
axşama qədər, mən onu gözləməkdən cana doyub evə gedənəcən ordan çıxmamışdı.
- Sən heç can verən adam görmüsən?..
- Səidəyə sarı əyilib, qoca eşitməsin deyə, astadan soruşdum.
Səidə nədənsə peşman olmuş
kimi, mənə baxmadan başını buladı. Sonra biz bir il bundan əvvəl həmin bu
otaqda, qocanın pərçimləndiyi həmin bu yataqda ölümünün intizarını çəkə-çəkə
gecə-gündüz dimdik oturan, ölümə mətanətlə sinə gərən rəhmətlik Xədicə xalanın
can verməyini xatırladıq…
Yeriyəndə addımlarının
zərbəsindən az qala bütün bina titrəyən, səsinin yoğunluğundan həyətin quşları
və uşaqları göz qırpımında yoxa çıxan, blokun künc-bucağında yaxaladığı kök siçovulların
başını nəhəng yumruğunun bircə zərbəsiylə əzən əzəmətli Xədicə xalanın, canını
tapşıracağına bircə saat qalmış yazıqlaşıb, yeniyetmə qız səsini anldıran incə
civiltiylə:
- Qorxuram a bala, yaman qorxuram… - deməyini, ağır-ağır nəfəs dərib döşəməyə,
tezliklə gömüləcəyi qəbir çalasına baxan kimi, baxmağını yadımıza saldıq...
Onda yadıma gəlir, Xədicə xalanın üzündə doaşan sirli ifadədən Ölümə
aparan darısqallıq dolu qaranlıq, havasız keçidin hardasa, lap yaxınlıqda – otağın
içini dolduran boşluğun hansısa yaxın məsaməsində yerləşdiyini Səidə ilə mən
necəsə, duyub xoflanmışdıq… Bu, geriyə yolu olmayan, əbədi qaranlığa qədəm
basmağın xofunu andıran müdhiş bir qorxu hissi idi…
Xədicə xaladan sonra mən, bir vaxtlar pəncərələri dörd bir yandan açıq
olan havalı evimizin qonaq otağında, yatağının içində suda çabalayan tək, boğula-boğula
çabalayan, çabalaya-çabalaya arxa tərəfimdə, yan-yörəmdə gördüyü görünməz doğmalarına
mehriban-mehriban əl eləyən xalamın can vermə mərasimini xatırladım...
O günlər xalamı, onun
sevinə-sevinə əl elədiyi ən yaxın adamları boğub öldürdülər… Mən xalamın məmnun
bir rahatlıqla pənah apardığı yaxınlarının getdikcə ona yaxınlaşdığını, başının
üstünü alıb üzünə lap yaxından baxdığını necəsə, dəqiq hiss eləmişdim… Xalamın
son nəfəslərində dəhşətdən bərələ qalmış gözlərlə kimlərləsə üz-üzə, gözə-gözə
qaldığını, canını məhrəm bir arxayınlıqla ətrafına yığışmış bu adamlara təslim
etdiyini öz gözlərimlə görmüşdüm…
* *
*
- O, sənin o yazına görə bu kökə düşdü. - Səidə bir qədərdən sonra, biz
ikilikdə mətbəxdə oturub şam yeməyinə düyü arıtlayanda dedi.
Mən günahkar kimi çiyinlərimi çəkdim:
- Burda nə var axı?..
Qocanın keçmişlərdə – yüksək vəzifə tutduğu repressiya illərində baş
verən nələrdənsə - olsun ki, heç kimin, hətta Xədicə xalanın belə bilmədiyi
hansısa bağışlanmaz günahlarından, bircə özünə məlum olan cinayət havalı
naməlum sirlərdən ölümcül dərəcədə qorxması, açıla biləcək hansısa
məxfiliklərin izlərini az qala, öz ölümü ilə ört-basdır etmək səyləri, yazdığım
romanın, düşündüyümdən daha ciddi və gizli mətləblərə toxunacağından xəbər
verirdi... Ağır müharibə illərində təhsilini başa vurub birbaş kəndə yollanan,
orda öz tələbə təcrübəsi ilə ucqar, yoxsul kəndin böyük bir kolxozuna sədrlik
edən, sonradan rayonun icra başçısı işləyən bu adamın həmin dövrlər at belində
kəndlərin daş-kəsək yollarıyla gəzə-gəzə buğda bölümünə nəzarət etməsi, ön
cəbhədən yayınan fərariləri tapdığı yerdə güllələyib, yaxud, hərbi komissarlığa
təhvil verib, əsgər ailələrinə, xüsusən göyçək, dul qadınlara «xüsusi qayğı» göstərməsi
barədə mən hələ lap uşaqlıq illərində Xədicə xalanın dilindən eşitmişdim. Hələ
onda, sözü üzə şax deyən bu saya qadının da, ərinin keçmişi ilə bağlı söhbətlərində
hansısa məqamların üstündən - qorxunc, dibsiz uçurumların üzərindən ötüşən tək,
qəribə ehtiyatla ötüşdüyünü, nələrinsə böyründən, kənarından ustalıqla sivişdiyini
duyduğumdan, bu qocaya olan marağım birə beş artmışdı.
...Biz düyünü asıb otağa
qayıdanda əmioğlu çarpayının ayaq tərəfində oturmuşdu, əllərini kitab oxuyurmuş
kimi sinəsində cütləyib, ağzının içində deyəsən, Yasin duasını oxuyurdu.
Uşaq səsi alınmış televizorun qabağındakı kresloda oturduğu yerdə
yuxulamışdı.
Qoca bayaqkı vəziyyətdə idi... Üzü indi də rus nağıllarının qorxunc
qəhrəmanının - Ölməz Kaşşeyin qəzəbli simasını andırırdı…
Mən çarpayıya yaxınlaşıb onun üzünə yaxından baxdım.
Qocanın üzü bayaqdan bura qəribə bir qeyri-mütənasibliklə dəyişmişdi… üz
cizgiləri kiçilmiş, yanaqları, yağını qızmar tavada əritmiş kimi, yığılmışdı.
O, bizim otağa daxil olduğumuzu hiss edib qupquru, sümüklü barmaqlarını
pianonun dillərində gəzdirən tək, çökək qarnının üzəriylə aramla qaldırıb-endirməyə,
arada bir havada əcaib fiqurlar cıza-cıza, sanki kiməsə, nə barədəsə anlaşılmaz
işarələr verməyə başladı.
Səidəylə mən keçib bayaqkı yerimizdə - çarpayıyla üzbəüzdəki stolun
arxasında əyləşdik. Burdan baxanda, qocanın solğun əlləri qumsallıq səhraların
qaynar günəşi altında susuzluqdan yanıb qaralmış səhra əqrəblərini xatırladırdı...
Həmin bu «əqrəblər»i ötən gecələrin birində mən yuxuda da görmüşdüm… Bir əlimdə
çəkmə tayı, uzun müddət yarıqaranlıq otaqların içiylə vurnuxa-vurnuxa onları
izləyib öldürməklə məşğul olmuşdumsa da, heç birini öldürə bilməmişdim. Çevik
ayaqlı həşəratlar bütün yuxunu reaktiv sıçrayışlarla bu divardan - o divara, o
stoldan bu stola atılır, elektrik cərəyanının aniliyini andıran sıçrayışlarla o
baş-bu başa qaçışır, döşəmənin dəlmə-deşiklərə soxulub, orda görünməz ağızlarıyla
tələm-tələsik nələrisə üyüdürdülər...
Son vaxtlar ümumiyyətlə,
mən yuxularımda qocayla bağlı qəribə, yarıqaranlıq vaqeələrə düşür, onun,
yuxunun ən dərin, keçilməz qatlarında mənim ha tərəfimdəsə dayanıb, nəfəsi
təngiyə-təngiyə yuxudan ayılmağımı gözləməyindən, ehmal hərəkətlərlə ciblərində
eşələnib, ordan çıxardığı xırda kağız-kuğağların arasından hansısa vacib sənədi
axtarmağından qəribə xofa düşürdüm…
***
…Səidə çayı armudu
stəkanlarda gətirib stolun üstünə düzdü, ortaya mürəbbə qoyub bir tərəfdə əyləşdi,
eynilə Xədicə xala kimi yorğun-yorğun kiməsə:
- Axşama düyü asmışam. - dedi.
Əmioğlu Səidənin bu sözünü sanki haçandan-haçana eşitdi, duasını bitirib
stulunu nahar masasının yaxınına çəkdi, buğlu çaydan bir qurtum alandan sonra:
- Neynək?.. – deyib mürəbbəyə girişdi.
Mən çayı mürəbbəsiz içdim. Otağın həmişəki kif qoxusunun mürəbbəyə də
hopduğuna şübhəm yox idi.
Bataqlıq çürüntüsünün iyini andıran bu qoxunun, gündüzlər Səidə işdə
olanda qocaya baxmaqdan ötrü evə gələn xadimədən - Səidəgilin uzaq qohumlarından
olan balacaboy, tumgöz qarıdan da gəldiyini mən, neçə vaxtdan bəri idi ki, hiss
eləyirdim. Bu iydən Səidənin də halı çönürdü. Evə girən kimi, qapı-pəncərələri
açıb otaqların havasını dəyişir, təravətləndirici dezodorantın düyməsini aramsız
basa-basa, ətrini dörd bir yana püskürdürdüsə də, kif qoxusunun şəffaf nəmi
buxar mədliyini andıran ağırlıqla havadan asılıb qalır, təravətləndirənin
ətrini bircə saniyəyə canına çəkib yoxa çıxarırdı.
Bəzən mən bu qoxunun otaqlar boyu şəffaf tül pərdə kimi, tavandan döşəməyəcən asıldığını duyur, bir otaqdan o birinə keçdikcə,
onun içindən soyuq alov dilimlərinin arasından keçən tək, keçdiyimi də necəsə,
hiss edirdim.
Xadimənin dediyinə görə, otaqların havasını o, gün ərzində bir neçə dəfə
dəyişirdi. Üzü dənizə baxan dördlaylı pəncərələr səhərlər və günortalar
taybatay açılır, dəniz tərəfdən əsən balıq qoxulu küləklər içəri dolub otaqların
arasıyla cövlan edirdisə də, qocanın yatağından, ya bəlkə ruhundan sızan qatı
bataqlıq qoxusuna qalib gələ bilmirdi.
Olsun ki, xadimə bizi aldatmırdı. O, bu qoxunun özünəməxsus rəngə malik
olduğunu bildirir, onun, evin əşyalarının üzərinə sübh şehi tək çöküb hər
tərəfi qəibə bir sarılığa bürüdüyündən danışıb əlini, sarılığı yuyub
təmizləməklə getməyən divar kağızına çəkərək:
- Bir vaxtlar bu kağızlar açıq mavi rəngdə idi… - deyir, qəribə bir
nigillə köks ötürürdü...
*
* *
- Elə bil nəfəsi dayandı. - Səidə ağarmış bənizini qocanın üzünə yaxınlaşdırıb
ona lap yaxından baxırdı...
Burdan baxanda qocanın yarımaçıq ağzı - çoxdannan bəri ayaq
dəyilmədiyindən yolu, cığırı quruyub itmiş sirli bir ərazinin girişini - qədim,
qorxunc dərinliklərə aparan əfsanəvi mağar girəcəyini andırırdı...
- Nəfəsi gəlir hələ. - əmioğlu ikinci stəkanı birnəfəsə içib ağzıaşağı
nəlbəkisinə qoymuşdu. İndi mürəbbəsinin qalığını qaşıqlayırdı. Ağzını iştahla
marçıldada-marçıldada qocanın kitab şkafının üstünə qalanmış «tarixi qovluqlarına»
baxır, arada bir ağzının içində öz-özünə:
- Ay mənim alim əmioğlum. Zəhmətkeş qardaşım!.. - deyib doluxsunurdu.
Mən isə Xədicə xalanın il uzunu ağır, xəstə bədəni ilə kətilin üstünə
qalxıb, tozlarını bir-bir ehtiyatla sildiyi bu qovluqların o biri otaqları da
doldurduğunu bilirdim… Üç yığcam otaqdan ibarət olan bu evdə, bəlkə də, bir yük
maşını qovluq vardı. Bu tozlu qovluq qalağından xilas olmaqdan ötrü onları,
qoca evdən çıxan məqamlar iki-iki, bi-bir gizlicə zibilliyə tulazlayan Xədicə
xalanın, bu özbaşnalığına görə dəfələrlə cəzalandırıldığından da xəbərim vardı.
İcazəsiz halda zibilliyə tullanmış qovluqlara görə qoca evi aylarla pulsuz
qoyur, arvadını aylarla dindirmirdi. Qocanın ürəyi, qovluqlar zibillikdən çıxarılıb,
silinib-təmizlənib yerlərinə qayıdandan sonra da soyumur, qaşqabağı açılmırdı...
- Səhər-axşam yazır bala… - Xədicə xala günahkar halda, yazıq-yazıq elə
deyirdi, elə bil dediyinə həm də şübhələnirdi. - Deyəndə də deyir, bunlar mənim
çörək ağacımdı, mən öləndən sonra satıb evi dolandıracaqsınız...
…Bu qovluqların yaranma
prosesini əslinə qalanda, qapı bir qonşu olduğumuz və Səidə ilə dostluğumuz
səbəbindən illər uzunu mən də şahidi olmuşdum. Təqaüdə çıxan gündən qocanın, özünüqoruma
instinkti ilə sübh tezdənnən oyanıb, işə tələsirmiş kimi, hamamda üzünü taraş
etməsini, iş kostyumunu geyinib, nişastalı ağ köynəyinin üstündən qalstuk
taxmasını, yazı masasının arxasına keçərək, işə getdiyi dövrlərdə olduğu kimi,
səhərdən axşamacan, bir gözü küncdəki televizorda, bir qulağı masasının üstündəki
balaca əl radiosunda, qəribə bir həvəslə nə isə yazmasını müşahidə etdiyim
vaxtlardan bəri il-ildən yoğunlayıb artan, çoxalıb evin dörd bir yanını basan
bu qovluqlara məndə yandırıcı bir maraq oyanmışdı. Əslinə qalanda, qocanın yaşadığı
dövr barədə roman yazmaq fikrini də mənə təlqin edən, başıma salan - həmin bu
sirli qovluqların içində saxlanılan qalaq-qalaq yazılar - qocanın düşüncələri,
xatirləri, bəlkə gündəlikləri olmuşdu…
Səidənin dediyinə görə isə
bu qovluqlarda saxlanılan işlər - ölkənin hansısa tarixi mərhələsindən bəhs
edən sənədli materiallar idi.
Mənə isə nədənsə, elə
gəlirdi ki, qoca həmin bu qovluqlara öz həyatı ilə bağlı yazdığı sirli
xatirələrini toplayır. Hələ lap uşaq yaşlarımdan qapı qonşuluğumuzda yaşayan bu
adamın, evindən, ailəsindən çox, həmin bu sirli qovluqlarla yaşadığını,
onlarda, öz rahat yuvasında gizlənən tək, gizləndiyini necəsə, hiss eləmiş,
qocaya olan marağım artmışdı.
…Səidə başını qoluna qoyub,
deyəsən, yuxuya getmişdi. Əmioğlu da oturduğu yerdə stulun söykənəcəyindən asılıb,
müvazinətini itirmədən mürgüləyirdi.
Ortaya düşən anlaşılmaz
fasilədən, ya dörd bir yanımda uyuyanlar içində qəfildən duyduğum qəribə bir
azadlıq hissindən, ağlıma gələn bu oldu ki, uzun illərdən bəri toxunmağı yasaq
edilmiş sirli qovluqları əldə etməyin məqamı yetişib. Bu fikirlə ayağa qalxıb
otağın yuxarı başındakı divar şkafının rəflərində qalaqlanan qovluqlara sarı
getmək istəyirdim ki…
- …odu, ona bax… onu deyirəm… Köpək oğlu!.. Tutun onu!.. Tez olun!.. -
deyə dəli sayıqlamalarla sayaqlamağa başlayan qocanın səsi otağın ağır
sakitliyində güllə kimi açıldı…
Yatanlar da, mən də dik atıldıq…
…Qocanın gözləri yumulu idisə
də, bəbəklərinin göz qapaqlarının ağır qırışları altından bərəldiyi, elə ordan
yumulu vəziyyətdə qəzəblə kiməsə zilləndiyi hiss olunurdu…
- Başlandı... - əmioğlu yuxusuzluqdan qızarmış gözlərini qırpa-qırpa
dedi.
- Nə başlandı?.. - Səidənin onsuz da solğun bənizinin rəngi tamam qaçmışdı.
Əmioğlu başıyla qocaya işarə
eləyib:
- Adətən belə başlanır. - dedi. – Az qalıb tay… O tərəfin astanasındadı.
Hövsələm daraldı… Bir
istədim, kişidən onun nə vaxt və harda mürdəşir işlədiyini soruşam, soruşmadım,
Səidəyə sarı əyilib:
- Bunun reportajlarından da çərlədik. - dedim.
Qoca bir də, bu dəfə içinin lap dərinindən ah çəkdi… Qoz qabığını andıran
qaramtıl bürüşlü göz qapaqları qala qapıları kimi ağır-ağır aralandı… və ordan
onun nə vaxtsa, lap çoxdannan köhnəlib saralmış bəbəkləri göründü…
O yenə kiməsə baxırdı… baxa-baxa, nəfəsi darala-darala kiminsə üstünə çımxırır,
nəfəsi təngiyə-təngiyə nə isə həll eləyirdi…
- …ötən dəfə göstərmişdim axı sənə, ay mağmın!.. Get, Qafarı çağır… çağır,
gəlib açsın… - qoca indi də əcnəbilərin danışığı andıran qəribə, sınıq ləhcəylə
danışırdı.
«Qafar» adını eşidəndə əmioğlu yerində qurcalandı:
- Bay dədə!.. Qafarı deyir… - deyib işıltılı gözlərlə gah qocaya, gah
bizə baxdı. - Qafar əmioğlumuzu deyir!.. İnişil ölüb… Onu çağırır. Demək tay çatıb.
- …Xasayı da çağır… - qoca boğula-boğula ardını gətirdi, - …bunun dilini
bircə o bilir…
- Xasay kimdi?.. - həyəcanla soruşdum.
Əmioğlu mənə baxmadan, əli ilə haranısa, arxanı göstərə-göstərə:
- O da bizlərdəndi... - dedi, sonra üzümə baxıb qəribə bir avazla, - o
da o üzdədi. - əlavə elədi.
…Qorxudan, ya həyəcandan
dizlərimin boşaldığını hiss elədim… Otaq ölülərlə dolu idi… Vahimə içində dörd
bir yanıma boylandım… Yoxsa, qoca burda – gözümüzün qabağındakı çarpayıda
ola-ola, həm də hardasa ayrı bir ərazidə – bu dünyanı nə vaxtdan bəri isə tərk
edib şəffaf bədənlərlə aramızda dolaşanların arasında idi?..
Qocanın neçə aydan bəri
boğulub ölə-ölə məndən gizlədiyi sirləri deyəsən, özü-özünə açılmaq istəyirdi…
- …hə… hə.. - qoca indi də nədənsə yanıb yaxıla-yaxıla, əsəbi-əsəbi
nərildəyirdi, ifadəsiz bəbəkləri, cərəyana qoşulmuş elektron kürəciklər tək, gözlərinin
içiylə hərlənirdi… - …sən elə fikirləş… sən saydığını say…
Mən çarpayıya yaxınlaşdım və qocanın üzünə yaxından baxdım.
…Qocanın bəbəkləri içinin qızdırmasından,
ya elə bil nəyinsə ağırlığı altında əzilib, əriyib ağara qalmışdı…
…Səidə ehmalca yatağın kənarına
oturub atasının əlini əlinə aldı…
- Bala, sən orda oturma. - əmioğlu dedi. - Keçinər, qorxarsan.
Əmioğlunun bu sözündən sonra qocanın halı lap çöndü. O, üzünü divara çevirib,
kamança səsini andıran qəribə iniltilərlə inildəməyə başladı…
Səidə səksənib ayağa sıçradı, doluxsunub səssiz-səssiz ağladı, sonra üzünü
yana çevirib o biri otağa keçdi.
- …yığışdırın bu adamları burdan!.. - qoca indi də üzüdivara sayıqlayırdı,
- …keçin burdan… keçin-keçin! Burda dayanmaq omaz!..
Əmioğlu mənə, mən ona baxdım…
- Sayıqlayır, bala, qorxma. –
əmioğlu dedi. - Hələ çəkəcək.
- Demək hələ astanada deyil?.. - soruşdum.
Həyəcandan başımı itirmişdim…
- Yox hələ… - əmioğlu gözü qocada, qətiyyətlə dedi, sonra başını qaldırıb
qəribə gümrah ifadə ilə əvvəl mənə, sonra bayaqdan bəri televizorun qabağında
oturduğu yerdə mürgüləyən uşağa baxdı.
…Çarpayıya yaxınlaşıb yaxındakı kətilə əyləşdim, əyilib qocanın üzünə
lap yaxından baxdım:
- Burnunun ucu nazilib, həm də ağarıb. - dedim - Anam da canını tapşırmağına
bir saat qalmış bu sifəti almışdı.
Bu sözümdən, üzü divara uzanmış qocanı sanki ildırım vurdu… aramla kürəyi
üstə düşüb üzünü mənə çevirdi, göz qapaqlarını aralayıb gözümün içinə
baxa-baxa, yazıq-yazıq:
- Nə istəyirsən məndən, bala?.. – pıçıldadı.
Mən dəhşət içində ayağa sıçradım… Əmioğlu da mənimlə bir ayağa qalxdı:
- Qorxma, bala, sayıqlayır. – dedi. - Can üstə belə şeylər olur.
Qocanın ifadəsiz gözləri hələ də mənə zillənmişdi... Bu gözlərin
dərinliyindən pəsdən eşidilən canavar ulartısını andıran qorxunc, sarımtıl işartılar
sezilirdi…
…Yerimi dəyişdimsə də,
qocanın gözləri mənim bayaqkı yerimdə qaldı… və çox keçmədi ki, söndü. Ortaya
yenə uzun-uzadı, gərgin bir sakitlik çökdü.
Qocanın bu sirli gizlənpaç oyunları evin dörd bir yanında qiymətli
istiqrazlar, yaxud pul bağlamaları tək, sayıq bir ehtiyatla qorunan qovluqlara
olan marağımı daha da artırmışdı.
Otağa göz gəzdirdim. Əmioğlu anlaqsız gözlərlə məchul boşluğa zillənmişdi.
Səidə o biri otaqda idi.
Özümü toplayıb ayağa qalxdım… illərdən bəri toxunulmağı yasaq edilən
qovluqlara sarı getdim... Əl uzadıb birini götürdüm, yerimə qayıdıb düyününü çəkdim.
Düyünün çəkilməyi ilə, illərdən bəri qovluğun darısqallığında gərilmiş
kağız qalağının, yumşaq kart dəsti kimi stolun üstünə dağılmağı bir oldu.
Səhifənin birini əlimə alıb
oxumağa başladım.
Əvvəli səhifənin yuxarısında başlayıb
getdikcə harasa, aşağı - vərəqin ortasına enən əyri-üyrü hərflərlə yazılmış sözlər,
cümlələr yazıdan çox, bir ayağı mürəkkəbə batmış yaralı kəpənəyin səhifə boyu
gəzişməsini andırırdı.
Höccələyə-höccələyə bir neçə cümləni oxudum.
Bu, 50-60-cı illərdə xəbərlər proqramında gedən mətnlərin adda-budda,
nizamsız köçürmələri idi… Qocanın, bu mətnləri təqaüdə çıxdığı uzun-uzadı dövrlər,
aylar və illərlə özünü aldatmaq məqsədilə qurduğu yalançı iş prosesi zamanı küncdə
işləyən televizorda, ya bəlkə, yazı masasının bir kənarında səhər-axşam uğuldayan
tranzistorda verilən xəbərlərdən göçürdüyü gün kimi aydın idi…
Mətnlər o dövrlərin tarixi terminologiyasıyla zəngin idi. Səhifələrin çoxu
elə belə də başlayırdı:
«Axşamınız xeyir, əziz
tamaşaçılar…»
Səbrimi boğub, o biri
vərəqləri də səhifələdim.
Sov. İKP qurultaylarının
materiallarından, tarlalarda gedən səpin işlərinin yekunundan, sosializm yarışlarından,
doqquz uşaq anasının manqa yarışlarındakı qələbəsindən və sair və ilaxırdan
bəhs edən qırıq, məzmunsuz cümlələr, diktor mətnindən çox, həyatı hədsiz sevən
insanın ölümqabağı sayıqlamalarının stenoqramını xatırladırdı…
Vərəqlərdən birində
səhifənin ortasından: «ey… nazənin gözəl, sənin ilmə-ilmə saçlarındır…» - sətri
vərəq boyu harasa, üzü aşağı əyilmişdi... Sətirin altından qığılcım işartılarını
andıran ucuiti hərflərlə: «…rekordunu başa vurdu…» sözləri, səhifənin yan
tərəfində isə «Ərəfat dağının alt tərəfindən yol boyu…», onun ardınca «ay sən özün
öləsən…» və daha neçə-neçə əlaqəsiz sözlər, cümlələr qaralırdı…
Başım səhifələri ayırmağa
qarışmışdı ki, qəfildən qocanın xırıltı dolu səslə:
- …Çəkil ordan! Əl vurma onlara!.. – deməsindən dik atıldım.
Qocanın gözləri yumulu idi… lakin ona diqqət kəsildiyimi necəsə, anlayıb
səsini yumşaltdı...
- … yalvarıram… işin olmasın… - dedi, sonra özünə gəlmiş kimi, ayıq
tərzdə. - Axı sən nə istəyirsən, bala?.. – deyə əlavə elədi. Dinmədiyimi görüb
bir az da yazıqlaşdı, səsinin isti yerinə salıb. - Nə istəyirsən məndən?.. –
dedi və yorğun-yorğun nəfəs dərdi…
Mən bu «sayıqlamaların» kimə ünvanlandığını anlasam da, işimdən qalmırdım.
Mənə maraqlı gələn vərəqləri ayırıb bir kənara yığır, qalanları qalaqlayıb əvvəlki
yerlərinə - qovluqlara qoyurdum.
…Qoca daha mənə baxmırdı… yalvarış dolu gözlərini tavana zilləyib,
deyəsən, Allaha yalvarırdı…
- …eləmə… keç günahımdan… eləmə… Dəymə, rahat burax məni… dəymə onlara…
Əmioğlu başını aşağı dikmişdi, cibindən çıxardığı yekə yaylığını gözlərinə
basıb fikrə getmişdi. Özümü bilməzliyə vurub əmioğludan:
- O kiminlə danışır?.. – soruşdum.
Əmioğlu başını qaldırıb üzümə tələbkar müəllim ifadəsiylə baxdı:
- Ona toxunurlar... - deyib üzümə zillənə-zillənə qaldı.
- Kim?..
- Belə şeyləri bilməsən yaxşıdı, bala. Cavansan, nəyinə gərəkdi? - kişi
deyib ağlamaqdan qızarmış gözlərini indi də pəncərədən görünən qaranlıq,
kimsəsiz küçəyə dikdi.
Mən ayağa qalxıb kitab rəflərinin üstündən bir neçə qovluq da götürdüm,
gətirib onları da stolun üstünə düzdüm və düyünlərini çəkdim.
…Heyrətdən qollarımdan
barmaqlarımın ucunacan soyuq gizilti keçdi.
Bu qovluqlar da o
birilərindən idi…
«…sabahınız xeyir, əziz dinləyicilər…» cümlə qırılırdı, o biri cümlə
səhifənin ortasından başlayırdı «…Sevastopolun qarlı düzənləri ilə…» - fikir qırılırdı,
bunun ardınca «həqiqət də bu idi… niyə onu buraxmadılar ki?..»
- …əl çək, deyirəm, sənə!..
…Hər ikimiz qocanın, otağın sakitliyini ağır, köhnə qapı cırıltısına
bənzər cırıltıyla pozan səsinə dik atıldıq…
…İndi onun hər iki gözü açıq idi… rəngi bozarmış bəbəkləri gözlərinin içiylə,
tələyə düşmüş siçanlar kimi hərlənir, elə bil göz almacığından kənara sıçramağa
yer axtarırdılar…
Qoca özündə deyildi, narahat bəbəkləri gəzib-dolanıb, arada bir yenə
qəzəblə kiməsə zillənirdi… İndi o, səsini, getdikcə itən nəfəsini hardansa,
altdan - hansısa keçilməz darısqallıqlardan zorla çəkib gətirirdi…
- …o dəfə dedim axı… dedim, gəlmə… Gəlmə… Gəlmə!!.. – inildəyib kimdənsə
gizlənən tək, üzünü divara çevirdi, orda lap astadan:
- Qorxuram… səndən qorxuram… Özün də bilirsən, necə qorxuram… - deyib
susdu.
Vahimədən nəfəsimin təngidiyini hiss edib, Səidənin ardınca o biri otağa
keçdim.
* *
*
...O axşam qocanın bu son sayıqlamalarının mənə, yoxsa əmioğlunun dediyi
kimi, O dünyadan onun ardınca gələn mötəbər Elçiyə aid olduğunu nə o gün, nə də
sonralar, nə mən, nə də Səidə müəyyənləşdirə bilmədik.
Qoca səhərə yaxın, qəribə, şirin bir mışıltıyla keçindi.
O keçinən zaman otaqda məndən başqa hamı yatmışdı. Səhərə az qalırdı.
Mən, göz qapaqlarımı ağırlaşdıran
yuxunu qaçırmaqdan ötrü, bir-birinin ardınca fincan-fincan tünd çay içə-içə, şəhərlərarası
treylerə sığacaq «tarixi» qovluq qalağının içində eşələnir, burda yazılanların
– ayrı-ayrı cümlələrin, qeyd və misraların məzmunu, əlaqəsizliyi və qırıqlığı
ilə qocanın canüstü sayıqlamalarının davamına, ya əvvəlinə bənzədiyindən
heyrətə gəlirdim… Heç bir mənası, məntiqi ardıcıllığı olmayan söz yığnağıyla
dolu bu saralmış səhifələr qəribə idi ki, həm də bizlərin anlamadığı hansısa
yad ərazilərdə yaşanan hədsiz dolu və ağrılı bir həyatın mənzərəsini yaradırdı...
O səhər qocanın keçinməyindən
mən tamamilə təsadüfən, sübhün erkən çağı hardasa yaxınlıqda xırda kilidə
bənzər nəyinsə səliqəli bir çırıqqıltıyla açılmasına, ya bağlanmasına bənzər
səsə başımı qaldıranda xəbər tutdum… Qoca cansız gözlərini iri-iri açıb üzümə
zillənmişdi...
Mən yatanları oyadıb
qocanın keçindiyini xəbər verəndə gün artıq yuxarıda idi.
Səidə niyəsə daha ağlamırdı,
ağappaq bənizi ilə otaqları gəzib dolaşa-dolaşa, güzgülərin və bufetlərin üzərinə
ağ çəkir, otaqları səliqəyə salırdı.
Əmioğlu bir xeyli qocanın
üzü ilə məşğul oldu. Əvvəl heç cür bağlanmaq istəməyən göz qapaqlarını
basa-basa, axır ki, yerinə oturtdu, sonra cibindən çıxardağa dəsmalla çənəsini
bərk-bərk çəkib bağladı.
Məsciddən maafa
gələnəcən, mən çarpayının yaxınlığındakı kətildə oturub qocanın dəqiqəbədəqiqə
dəyişən, qanı çəkildikcə məsumlaşıb gözəlləşən üzünü müşahidə elədim… evdən çıxarılmaqdan
ötrü, bələyə bükülən tək, yorğanına büküldükcə, gəncləşib məsumlaşan bu sirli
qocanın bu dünyadan, ömrünün ən gözəl çağında, heç nə eləməyə macal tapmamış
nakam vaxtında köçən bakirə oğlan cildinə düşməsindən çaşıb qaldım.
Əmioğlu bütün axşamı
televizorla üzbəüzdəki kresloda, sonra yuxulu halda yaxındakı divana köçürülüb
orda yatan yeniyetməni oyadıb, Səidə ilə bir həyətə endilər və orda qocanı məsçidə,
yumağa aparan təcili yardım maşının ardınca baxdılar.
Mənsə, bu sirli «oğlan»
barədə yazdığım romanı tamamlamaqdan ötrü icazəsini Səidədən aldığım qovluqları
evə aparmaq üçün üst-üstə yığıb, səliqə ilə iplə sarıdım…
2003
" Can üstə" ni də oxudum . Düzdür , özüm ölümdən qorxmuram ,amma mənim yanımda kimsə, can versə, qorxaram . Maraqlı idi .
ОтветитьУдалить